• Strona główna
  • League of legends jak zacząć swoją przygodę z twisted treeline

League of Legends Jak zacząć swoją przygodę z Twisted Treeline - Poradnik

07
Darius

Twisted Treeline, mapa stworzona przez Riot Games aby zróżnicować grę. Osoby które dopiero zaczęły swoja przygodę z Ligą Legend nie pamiętają, iż to co mamy w tej chwili nie ma się jakkolwiek do mapy TT którą mieliśmy kiedyś. Riot po paru latach uznał, że czas zabrać się do pracy I odświeżyć ten tryb żeby gra była przyjemniejsza I łatwiejsza w opanowaniu niż stare TT, w związku z tym Riot nie tylko uzna, iż nie należy tylko zrobić buff/nerf stworów w dżungli ale stworzyć całą mapę na nowo, by była w każdym aspekcie lepsza niż pierwowzór.

Ten krótki 3 częściowy poradnik ma nie tylko pomóc początkującym graczom zapoznać się z tą mapą ale także może I przede wszystkim zachęcić do spróbowania swoich sił w 3v3, gdzie intensywność  rozgrywki, a także zgranie z przyjaciółmi czasami jest ważniejsze niż pojedyncze umiejętności każdego gracza.

Meta

A) Z Junglerem

Meta ta charakteryzuje się AD Bruiserem albo ADC na górnej alei,  tank Junglerem z dużą ilością CC oraz Magiem z wysoką ilością DPSu

Przykłady bohaterów:

Top bruiser – Illaoi, Darius, Camille
Top ADC – Graves, Lucian, Vayne,
Jungla – Maokai, Poppy, Tahm Kench
Bot – Syndra, Brand, Ziggs

Meta z Junglerem pozwala nam na równomierne rozdysponowanie zasobów na wszystkie 3 postacie, Top i Bot dostają doświadczenie i złoto za stwory natomiast Jungler zabija potwory z dżungli i kontroluje środek mapy oraz relikt. Granie z Junglerem jest również łatwiejsze dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z Twisted Treeline z uwagi na większy wybór dostępnych bohaterów oraz prostszą rozgrywkę. Przejawia się to w mniejszej szansie na bycie ukaranym przez przeciwnika. Nie wymaga również aż tak dobrego zgrania jak w grze z supportem.


B) Z Supportem

Meta ta charakteryzuje się AD bruiserem albo ADC na górnej alei ze smitem, tank Supportem z dużą ilością CC oraz Magiem z wysokim wskaźnikiem DPSu.

Przykłady bohaterów:

Top – Mordekaiser, Yasuo, Kayle
Support – Taric, Maokai, Poppy
Bot - Syndra, Brand, Ziggs

Support bot – Dla hyper AD takich jak Vayne lub Kayle często spotykane jest także wybieranie Karmy lub Morgany dla lepszej ochrony oraz CC. Taka kompozycja pojawia się również w mecie z Junglerem.

Korzyścią grania z Supportem jest przede wszystkim ilość zasobów jakie zdobywa AD na topie, ponieważ zabija on wszystkie stwory na alei oraz dzięki posiadaniu porażenia, oczyszcza swoją część dżungli. Główną wadą jest natomiast niezdobywanie doświadczenia i złota przez Supporta, który tym samym będzie w gorszym położeniu niż Jungler. Grając z supportem gramy na bohatera ze smitem.

 

Analiza porównawcza

 

Jungler Meta vs Jungler Meta

 

To najbardziej prawdopodobny scenariusz dla początkujących graczy TT oraz najbardziej efektywny. 3 osoby: Top, Bot, Jungler, z których to właśnie Jungler jest najważniejszym członkiem drużyny. Jego głównym celem we wczesnym stadium gry  jest zabijanie stworów w dżungli oraz zdobycie 3 poziomu. W tym momencie powinien odblokować się ołtarz oraz pojawić się relikt na środku mapy. Najlepszą strategią na tym etapie gry jest pushnięcie obu solo linii pod wieże przeciwnika oraz zablokowanie ołtarza drużyny przeciwnej dla osiągnięcia przewagi. W przypadku gdy to przeciwnicy zdobędą przewagę na linii najlepszym wyjściem jest cofniecie się do bazy by zakupić przedmioty i być wstanie bronić swojego ołtarza przed przejęciem.
           

W początkowym i środkowym etapie gry Jungler powinien przede wszystkim  czyścić swoją dżunglę, a także tworzyć presję na drużynie przeciwnej. Samo czyszczenie lasu to za mało, oznacza tak naprawdę stracenie presji na obu liniach i znaczenia Junglera.
W późnym etapie gry, gdy nie udało się nadal zniszczyć wieży inhibitorowej należy ostrożnie walczyć, nawet najmniejszy błąd może kosztować porażkę. W tym trybie obleganie wieży inhibitorowej nawet z dużą przewagą w złocie i doświadczeniu nie jest łatwym zadaniem. Jeżeli drużyna przeciwna ma dobry wave clear , to na zmianę tego są dwa sposoby. Po pierwsze można pokonać Vilemawa, dzięki któremu nasz cannon minion będzie w stanie ostrzeliwać wieżę przeciwnej drużyny, jest to jednak czasochłonne lub też spróbować doprowadzić do walki tuż przy wieży inhibitorowej w celu pokonania przeciwnika. Oczywiście można połączyć te dwie metody.

Przy obronie przed atakiem na wieżę inhibitorową należy wziąć pod uwagę by nie próbować za wszelką cenę czyścic swojej dżungli, ponieważ można tam  łatwo zostać złapanym i pokonanym. Trzeba mieć pewność ze przeciwnicy znajdują się w innym miejscu i grać ostrożnie, większość teamcompów nie jest dobra w dive'owaniu. Siła i położenie wież także sprzyja obrońcom bardziej niż na Summoner's Rift.

W grach 3v3 najważniejsza jest cierpliwość. Nawet z dużą przewagą należy grać uważnie i nie próbować desperacko kończyć gry, gdyż może okazać się, że taką grę po prostu przegramy.

 

Jungler Meta vs Support Meta

 

W walce przeciwko mecie z Supportem najważniejszym zadaniem jest posiadanie bohaterów, którzy mają dobry wave clear na linii. Podstawowym celem jest niedopuszczenie do zdobywania darmowego złota i doświadczenia przez Top'a i Supporta.  Ich celem będzie przesunięcie górniej fali pod wieżę i  zejście do lasu Junglera przeciwników albo cofniecie do swojego lasu dla zdobycia dodatkowego złota. Celem  drużyny jest niedopuszczenie do takiej sytuacji, najłatwiejszym sposobem na unikniecie tego jest wysłanie Junglera do lasu drużyny przeciwnej i  zabranie ich stworów albo posiadanie lepszego pushera na dolnej linii, co w sytuacji gdy AD i Support zejdą na tą aleję pozwala na walkę w troje, dając przewagę. Wczesna faza gry charakteryzuje się przede wszystkim dominacją Mety z Junglerem z uwagi na brak doświadczenia dla Supporta. To dobry moment na sprowokowanie walki przez wiodącą prym Metę. Niekorzystne jest natomiast przyzwolenie na umacnianie się przeciwnika, który po zdobyciu 2 przedmiotów będzie silniejszy, nawet z Supportem który posiada niższy poziom. W takiej rozgrywce każda ze stron może szybko zwiększać swoją przewagę. Pierwsze 10 minut gry jest najważniejsze w rozgrywce, ponieważ zdobycie nawet małej przewagi może utrzymać się już do końca. Obleganie wież może okazać się ciężkim zadaniem z uwagi na wzmocnionego AD drużyny przeciwnej. Z uwagi na Supporta, który jest odcięty od zasobów, większość walk powinna być rozgrywana 3v2, gdzie celem jest zdobycie jak największej ilość wież i skupianie się na AD przeciwnika.

 

Support Meta vs Jungle Meta

 

Najważniejszym zadaniem Support Mety w tym matchupie jest farmienie w początkowej fazie gry, skalowanie się i zwycięstwo w środkowej fazie. Zbyt agresywna walka w początkowej fazie gry może mieć poważne konsekwencje z uwagi na przewagę drużyny przeciwnej w pierwszych 10 minutach rozgrywki, skutkować to będzie jest umocnieniem. Nie zależnie od przebiegu ważne by  nasz AD zawsze jako pierwszy osiągnął najwyższy poziom i zakupił potrzebne przedmioty. 

 Początkowa faza gry jest niezwykle istotna przy oczyszczaniu pierwszy raz dżungli, Support powinie tankować pierwszy obóz po czym wrócić na linię, AD powinien wyczyścić pozostałe dwa obozy. Support powinien zdobywać doświadczenie z linii i zadawać uśmiercające obrażenia by nie tracić złota z górnej alei. Po pierwszym czyszczeniu w okolicach 3 minuty, kiedy odblokują się ołtarze oraz pojawią wilki w dżungli gracz ma do wyboru dwie drogi: bezpieczną, polegającą na zabiciu wilków oraz blokadzie ołtarza albo jeżeli APC wygrywa i pushuje należy dokonać inwazji zwłaszcza, że powinniśmy mieć przewagę nad reliktem na środku mapy. Po tym cała wczesna faza gry będzie skupiać się już tylko na farmieniu górnej alei oraz lasu.

Najważniejsze jest wykorzystanie siły swojej kompozycji, nie należy wymuszać walk bez zdobycia przez naszego AD 2-3 przedmiotów, bo właśnie w tym momencie nasza kompozycja jest silniejsza niż przeciwnika.

 Nawet jeżeli nasza drużyna przegrywa należy pamiętać, że AD i tak powinien mieć dobrą szansę na czyszczenie linii z uwagi na ilość doświadczenia i złota, która dostaje kosztem Supporta.

Vilemaw jest bardzo ważny w tej mecie, AD zazwyczaj bierze smite'a i prawie zawsze powinien mieć znaczącą przewagę w poziomie nad przeciwnym Junglerem, przez co zabranie Vilemawa powinno być łatwym zadaniem. Można również sprowokować oponentów do walki pozorując walkę z Vilemawem.

Po zdobyciu Vilemawa należy oblegać wieże, w większości przypadków ciężko będzie przeciwnikom bronić się i w tej sytuacji oblężniczy minion oraz nafeedowany AD powinien poradzić sobie z tym zadaniem. Support z kolei dla powiększenia zobytej przewagi może zbudować Banner of Command.

 

Support Meta vs Support Meta

Meta Supportów wybacza najmniej błędów,  z uwagi na jej naturę, która zmusza do kontroli linii. Wygranie górnej alei albo dobra wymiana pozwala na wejście do dżungli drużyny przeciwnej, zabranie ich altara i stworów. Stwarza to zagrożenie dla przeciwnego AD z tytułu utraty cennych zasobów, a z kolei zapewnia dodatkowe złoto naszemu AD.

Jakikolwiek błąd w początkowej fazie gry może oznaczać koniec rozgrywki z uwagi na snowball dla tej mety, farmienie i czekanie na błąd drużyny przeciwnej, który należy wykorzystać by dalej powiększać swa przewagę.

Najważniejszym zadaniem AD jest efektywne farmienie. Jeżeli nasz AD zabija średnio na minutę mniej stworów to musimy mieć świadomość, że przeciwny AD o wiele szybciej osiągnie poziom, w którym będzie miał odpowiednie przedmioty. Złe farmienie może stać się przyczyną przegranej. 

Ważne jest również dobre rozpoznanie momentu, w którym należy cofnąć się do bazy by kupić przedmioty, zły moment może kosztować nas presje na linii, wyczyszczoną dżunglę przez przeciwnika i utratę przewagi, którą mogliśmy zdobyć właściwie wybierając czas na wycofanie się.

W Mecie Support vs Support granie środkowej fazy gry wygląda zupełnie inaczej niż w pozostałych przypadkach, z uwagi na to iż obaj AD są teoretycznie na tym samym poziomie w zakresie zasobów (doświadczenia, przedmiotów). Zazwyczaj wygrywa drużyna, która jako pierwsza zabije AD drużyny przeciwnej. Nie jest to jednak łatwe zadanie i w większości przypadków walki sprowadzają się do krótkich potyczek i zadawaniu obrażeń oraz oczekiwaniu na błąd oponentów. Śmierć w tej fazie może doprowadzić nawet do utraty inhibitora, co w najlepszym przypadku zwiększa poziom trudności gry, a w najgorszym, z uwagi na presje super minionów na jednej alei oraz presje przeciwnika na drugiej, może stać się przyczyną porażki.

 

Faza Banów/Picków

 

Najważniejszy moment w grze jest tak naprawdę przed rozpoczęciem bezpośredniej rozgrywki. Decyzje z tej fazy często decydują czy gra będzie wygrana, czy przegrana. Należy przede wszystkim zastanowić się co stanowi problem, nie ma uniwersalnych schematów zapewniających zwycięstwo. Pierwszym krokiem jest wybór taktyki (z Junglerem bądź Supportem), następnie wskazanie, jakie typy przeciwników mogą być problematyczne i zablokować je. Nie ma możliwości zablokowania wszystkich takich typów, więc należy wyselekcjonować najgroźniejsze.

Najlepszym sposobem jest zbanowanie bohaterów, którzy są tzw. bezpiecznymi pickami,  czyli postaciami posiadającymi najbardziej pożądane umiejętności. Przykładem takiego typu jest Brand, który zadaje dużo obrażeń albo Taric, który obecnie jest jednym z najlepszych supportów.

Po fazie banów gracz powinien przeanalizować jacy jeszcze silni bohaterowie zostali do wyboru i czy potrafi ich używać.  Już po pierwszym picku przeciwnika można wywnioskować jaką taktykę obrała drużyna przeciwna, np. wybór Gravesa lub Yasuo sugeruje z dużym prawdopodobieństwem, przeciwnicy zagrają metę z Supportem. Taka uważna analiza wyborów przeciwników pozwala na dostosowanie swojej taktyki do nich. Na przykład: Jeżeli biorą poke comp ? Odpowiedzmy team compem pod all in do skontrowania ich strategii. Siege comp ? Bierzemy bohaterow z dobrym wave clearem.

W fazie Banow/Pickow ważna rolę odgrywa analiza i znajomość bohaterów. Każdy czynnik podczas tej fazy może mieć wpływ na ewentualną wygraną bądź przegraną.

           

Przydatne czasy

Campy w Jungli

Wstają - 1:35

Odnawiają sie po - 1:15

 

Vilemaw

Wstaje - 10:00

Odnawia się po - 6:00

Buff trwa - 3:00 / 3:27 ze znajomością run

 

 

Relikt

Wstaje - 3:00

Odnawia się po - 1:30

 

Altar

Odblokowuje się - 3:00

Zamkniety na  - 1:30 po przejęciu

Przejmuje się - 8 sekund

 

Czary przywoływacza

Flash        5:00 / 4:15 -z przenikliwością (-15% cooldown)

Heal        4:00 / 3:24

Exhaust     3:30 / 2:59

Ignite         3:30 / 2:59

Smite         1:15 / 1:04

Cleanse     3:30 / 2:59

Barrier     3:30 / 2:59

 

Autor: Sandgorse

O autorze
DariusDarius
881 2

0 Komentarzy

Dołącz do zespołu Gamedot

Jesteś graczem? Interesujesz się branżą gamingową? Chciałbyś pisać o tym co Cię interesuje?

Dołącz do redakcji gamedot.pl i dowiedz się co możesz zyskać. Prześlij nam próbny tekst i kilka słów o sobie na adres [email protected]