Czego brakuje Mortal Kombat X - w jednym filmie

Cascad - 
0osób uważa ten artykuł za ciekawy
Czego brakuje Mortal Kombat X - w jednym filmie - gamedot.pl

Bijatyki to specyficzny gatunek, który trudno wytłumaczyć osobom niezbyt w nie zaangażowanym. Gry te polegają przede wszystkim na kontroli postaci, która ma do dyspozycji wiele narzędzi mogących „skrzywdzić” postać na drugim końcu ekranu. Do tej pory wszystko jest proste, ale co odróżnia dobrą bijatykę od takiej, której nie warto brać na serio? To powinien wyjaśnić film z tej walki w Mortal Kombat X – zobaczymy w nim postać, która psuje całą walkę spamując na przemian dwa ciosy:

 


Sprawiałoby wam frajdę takie granie?

 

Pewnie nie jeśli jesteście po stronie męczonej przez tak nieatrakcyjny styl. Gracz kierujący Briggs na pewno wygrał niejeden mecz używając tylko tych dwóch ciosów-strzałów (projectile’i). Dokładnie na takie zachowanie nie powinny pozwalać zbalansowane bijatyki, których twórcy osłabiają podobne techniki już w fazie testów. I choć nawet wśród najlepszych tego typu gier nie brakuje postaci z nieco przesadzonymi ciosami to jednak zawsze są one tak ustawione, że nie da się stać na końcu planszy i robić dwóch prostych kombinacji do końca rundy. 

 

Dla porównania zobaczcie walkę z Virtua Fighter 5 i zwróćcie uwagę w ilu pozycjach znajdują się obie postaci, ile wykonują manewrów i jak często (i szybko!) zmieniają między sobą dystans oraz wysokość ciosów. Doceńcie z ilu ruchów w ogóle korzystają, to zupełnie inna półka niż Mortal Kombat X, w którym walki często wyglądają jak spamowanie trzech ciosów i combosa:

 

 

Żeby nie było - nie chodzi mi o to, że Mortal Kombat jest złą serią bo nie jest. Jest czymś bardzo lekkim, łatwym, przyjemnym i płytkim, przy czym można się ponawalać po godzinach ze znajomymi. Ta gra od zawsze stawiała na swą wartość rozrywkową i ani razu nie podejmowała rękawic rzuconych przez Street Fightera (o czym wiadomo od debiutu Smoczej Sagi), i jest w tym uczciwa.

 

Warto jednak o tym przypominać i zwracać uwagę, że w bijatykach Mortal to tylko początek i prawdziwe granie zaczyna się gdy mamy zeszyt na kolanach i „wkuwamy” kolejne taktyki z Tekkena, Virtua Fightera czy King of the Fighters. I naprawdę - daje to potem o wiele więcej satysfakcji. 

 

13 osób dodało komentarz
0osób uważa ten artykuł za ciekawy

13 Komentarzy

awatar
grabczas (gość) 8 lat temu

Fajnie widzieć że ktoś jeszcze pamięta o Virtua Fighterze ale co chodzi o MK, mimo że nie trawię tej gry, koledzy już obszernie zwrócili uwagę że podany przykład to pokazanie jak operatorowi Kung Jina zabrakło pary żeby wsadzić przeciwnika w kąt i "zabić jak psa" parafrazując Zajcewa. Mortal akurat ma inne bolączki niż szybkie fajer kulki i pochodne ataki. Może NRS tym razem faktycznie spróbuje załatać tą grę zamiast od razu robić kolejną.

Fakt że nie ma klasycznych hitboksów a modele 3D to tak na początek, chip damage ze wszystkich ciosów a nie tylko ze speciali, brak cross up setupów. Oczywiście to już rzeczy dosyć subiektywne.

Bijatyki generalnie będą się miały z roku na rok coraz gorzej bo online dalej nie dotarło do takiego poziomu żeby poważne turniej były rozgrywane na skalę np europejską. Po prostu się nie da. A jeszcze gorsze jest to jak bardzo garstka fanów bijatyk żre się między sobą regularnie, nie dość że już jest nas naprawdę mało to jeszcze się dzielimy dalej a nowych graczy odstraszamy :/

0 Odpowiedz
Cascad 8 lat temu

prawda!

0 Odpowiedz
oudphase 8 lat temu

AAaaa więc, drogi autorze artykułu. Zapewne graczu lola :v. Jako potencjalny odbiorca uważam ze artykuł jest turbo słaby oparty trubo słabymi przykładami. Gram w bijatyki już parę lat i niestety, ale każda ma swoje spamerskie ruchy i swoich spamerskich noobów którch ku zdziwieniu strasznie łatwo pokonać. Zaprezentowałeś dwa przykłady, zwykłej rozgrywki online w MKX oraz Turnie, praktycznie prawie finały w VF. Dwie pierwsze odbiegające od siebie rzeczy. Niestety nie wiem po co ci zeszyt na kolanach XD. Post uważam za nie wiem, może hejt na MK czy co, ale dla mnie po prostu artykuł jest słaby porównując do innych na tej stronie. Pozdrawiam (y) Mam nadzieje że następne twoje artykuły będzie się już lepiej czytało :)

0 Odpowiedz
hukiopp 8 lat temu

ja ogolnie też nigdy nie przepadałem za tym, ze mortal jest tak bardzo nastawiony na ataki z daleka - to naprawdę ucinało rozgrywkę, więc może coś w tym jest. Tzn. to byloby o wiele fajniejsze w trójwymiarowej grze, w której można uciec przez takim atakiem w bok, a nie tylko "w tył" lub skakać. mortal jednak taki już jest i w sumie albo to komuś pasuje i się podoba, albo może się na tym powyżywać

0 Odpowiedz
xManieQx 8 lat temu

Ten kto napisał taki artykuł powinien się wstydzić że niby zna się na grach a zwłaszcza bijatykach. Spammerstwo istnieje wszędzie ale jak ktoś jest ogarnięty to umie to obejść i z łatwością wygrać taki pojedynek. Jedni grają tak a drudzy inaczej co nie zmienia faktu że nie można cisnąć po MK X że jest niezbalansowane bo są projectile. Najpierw polecam zagrać w grę, sprawdzić system walki, porównać postacie, pograć z 100 walk online i wtedy się wypowiedzieć. Autor najwyraźniej miał w dupie te wszystkie aspekty i napisał artykuł tylko po to żeby był. Jak tacy ludzie mają pisać takie pierdoły to lepiej żeby poszli na inny dział i nie denerwowali innych durnymi tekstami o grze o której nie mają bladego pojęcia.

1 Odpowiedz
Cascad 8 lat temu

tak, spamerstwo jest wszędzie :) chodzi o to jakie opcje radzenia z nim daje Tobie gra. Nie napisałem nigdzie, że powyższa sytuacja jest sytuacją bez wyjścia - chodzi o to, że nie wyglada to np. tak: https://www.youtube.com/watch?v=bi7L5aBlt4Y (sorry, ze wrzucam SF, którego tak nie lubicie, ale w VF i TK praktycznie nie ma projectile'i, żeby to porównać). Zobaczcie na to jak wygląda odbijanie ataków dystansowych w tej walce, jak obaj zawodnicy lawirują między własnymi "strzałami", jak odpowiednie ich przyjmowanie wpływa na ich paski super/uber ataku. Takich rzeczy MKX po prostu nie oferuje, nie wyjdziesz w nim z podobnymi rozwiazaniami i nie przekujesz tego, ze ktoś spamuje ataki na swoją korzyść. To kolejne warstwy systemu - Mortal od zawsze funkcjonuje na jednej (umówmy się na taką terminologię), by wymusić dynamikę swą prostotą. I tak jak wspominałem jest to okej, ale nie tak bardzo jakby mogło być, gdyby w netherrealm ktoś przestudiował ile innych warstw moze zawierać bijatyka 2D.

pozdrawiam - dobrze, że się zdenerwowaliście, ale szkoda że na mnie ;)

3 Odpowiedz
xManieQx 8 lat temu

Wow

Ty naprawdę nie masz pojęcia o czym piszesz i jakie rozwiązania na takie coś oferuje MK. Powiedz mi ile razy zagrałeś w tą grę ? Bo z tego co czytam to ani razu i podpierasz się jeszcze do tego jakimś z dupy artykułem bo byłeś na tyle leniwy że tego sam nawet nie sprawdziłeś. Mam rację ? Sprawdziłeś chociaż system walki ? Czy po prostu napisałeś artykuł bo szef się na Ciebie zdenerwował że nic nie robisz. Pisać takie g...o to też potrafię nie mając wiedzy i ściągając jakieś bzdury z internetu.

0 Odpowiedz
Cascad 8 lat temu

@xManieQx:

Wow

Ty naprawdę nie masz pojęcia o czym piszesz i jakie rozwiązania na takie coś oferuje MK. Powiedz mi ile razy zagrałeś w tą grę ? Bo z tego co czytam to ani razu i podpierasz się jeszcze do tego jakimś z dupy artykułem bo byłeś na tyle leniwy że tego sam nawet nie sprawdziłeś. Mam rację ? Sprawdziłeś chociaż system walki ? Czy po prostu napisałeś artykuł bo szef się na Ciebie zdenerwował że nic nie robisz. Pisać takie g...o to też potrafię nie mając wiedzy i ściągając jakieś bzdury z internetu.

Tak możemy sobie odpisywać do końca świata :D

2 Odpowiedz
xManieQx 8 lat temu

I tym właśnie pokazałeś że na temat MK X nie masz żadnego pojęcia a przez takich jak ty i takie artykuły ludzie którzy to przeczytają zrezygnują z Mortala bo stwierdzą że ta gra jest słaba. Powinniście dostawać kary za takie rzeczy to może byście się nauczyli najpierw sprawdzać fakty a nie pisać/przepisywać od kogoś.

0 Odpowiedz
SlimZajcew 8 lat temu

Specjalnie musiałem założyć sobie konto żeby skomentować to co się tutaj dzieję, autor tekstu g**** się zna więc niech nie piszę na temat który nie ma pojęcia. Ja z chęcią zagrałbym bym na takiego nooba który nic nie robi po wzięciu Dive'a kicka na blok. "Sprawiałoby wam frajdę takie granie?" pewnie że tak zabiłbym jak psa. Pozdrawiam kolegów pod postem! którzy piszą z głową.

1 Odpowiedz
Nerobianco 8 lat temu

Jak można jedną walkę online traktować jako reprezentatywną? Kung Jin powinien zamknąć dystans i cisnąć Jacqui. Aby to zrobić mógł użyć ciosów z armorem, interakcji z otoczeniem, mógł też poruszać się lepiej. I ten dive kick na blok to niezbyt dobry pomysł. To tak jakby pokazać komuś walkę z Tekkena gdzie operator Christie lub innego Capo wciska radośnie guziki a przeciwnik musi z tym handlować przy opóźnieniu. Też brak balansu? MKX jest zbyt młode aby stwierdzić że coś jest przesadzone, w Injustice również na początku zoning wydawał się niesamowicie mocny ( online to już w ogóle ) potem ludzie się ograli i już nie było tak źle. W MKX postać jak nie ma jakiegoś teleportu to zazwyczaj ma ruch z armorem, taki bezmyślny zoning nie ma sensu. Autorze tekstu, learn to play.

1 Odpowiedz
Cascad 8 lat temu

spamowanie projectile'i ma się nijak do mashowania przycisków - ta walka po prostu pokazała inne zasady Mortala, zasady jakich twórcy się przecież nie wstydzą. Gra ma po prostu mniejsze pole manewru niż topowe bijatyki, nie trzeba się obrażać na każdego kto to pisze :)

2 Odpowiedz
Nerobianco 8 lat temu

Ma się tak samo, w jednym i drugim wypadku możemy powiedzieć o grze na "kilka patentów". Do chwili kiedy nie zrozumiemy jak to obejść to zawsze będzie to niesprawiedliwe w naszych oczach. Street Fighter ma jeszcze mniej opcji niż MKX i tam strzelać też można a jest "topową" bijatyką. Cierpliwie czekajmy, w MKX inne kwiatki (infinite Kitany) są ciekawsze niż jakaś walka nowicjuszy z online.

1 Odpowiedz
CascadCascad

Prawdziwy entuzjasta gier, który uwielbia z nich szydzić, żartować i nakręcać się na kolejne premiery. Piszę dla was newsy, raporty, recenzje… lubię oryginalne pomysły, dziwactwa i cały czas jestem na czasie. 

Napisz do autora

Dołącz do zespołu Gamedot

Jesteś graczem? Interesujesz się branżą gamingową? Chciałbyś pisać o tym co Cię interesuje?

Dołącz do redakcji gamedot.pl i dowiedz się co możesz zyskać. Prześlij nam próbny tekst i kilka słów o sobie na adres [email protected]