• Strona główna
  • Jak to konsole przegrały walkę o największy rynek gier wideo

Jak to konsole przegrały walkę o największy rynek gier wideo - Felieton

33
Parsec

Największy rynek gier wideo znajduje się.... w najbardziej ludnym państwie świata. Mowa tu o Chinach, potężnym tygrysie, wspaniałym Państwie Środka, który do niedawna był dla branży gier wideo niczym enigma. Jak nietrudno się domyślić, poprawiająca się stopa życia i zmiany prawne sprawiły, że zarówno Sony, jak i Microsoft zaczęli przeznaczać coraz to większe nakłady nowych konsol na tamtejszy rynek. Niestety, jak na razie z mizernym skutkiem.

 

XOne jak i PS4 sprzedają się dosyć słabo i ogólna liczba opchniętych egzemplarzy za zeszły rok krąży w okolicach pół miliona, chociaż szacowano 2 razy większą liczbę. Pamiętajmy, że mówimy tu o państwie, których całkowita liczba mieszkańców to ponad 1 miliard osób, z czego połowa to gracze. Jest naprawdę źle, ale co wpłynęło na tak złą kondycję konsol w Chińskiej Republice Ludowej?

 

Tak wyglądała premiera XOne  w Chinach

 

Po pierwsze, cena. Cena konsol oscyluje w okolicach 500 dolarów za sztukę. To czasem więcej niż miesięczne dochody Chińczyka-gracza, które w większości przypadków wynoszą mniej niż 650 dolarów miesięcznie. Mamy więc całkiem nieprzyjemny obraz tego, jak prezentuje się rynek dla droższych sprzętów.

 

Po drugie, cenzura. Komunistyczna Partia Chin mocno utrudnia sprzedaż gier, w których przemoc jest na porządku dziennym. Z tego powodu trudno w Chinach liczyć na GTA V, czy Halo, które były zakazywane na terenie całego kraju. 

 

 

Po trzecie, rozwój rynku PC-towego. Podobnie jak w Korei na początku XXI wieku, w Chinach rozwija się mocny rynek pecetowy, który głównie opiera się na grach freemium takich jak League of Legends, Dota 2 i wiele innych. Właśnie przez to wielu wydawców widzi Chiny jak kurę znoszącą złote jaja i dlatego wpierw tam pojawiają się nowe tytuły multiplayer i MMO, które nie należą do najbardziej wymagających. W przypadku, gdy kogoś nie stać na dobry komputer lub łącze internetowe, to może skoczyć do kafejki internetowej, w której każdy z tych aspektów jest zapewniony i tu też widać analogię do Korei Południowej (PC Bang). Rynek gier PC szacowany jest na 17 miliardów dolarów rocznie, a rynek mobilny na „jedyne” 4 miliardy.

 

Typowa kafejka

 

No i najważniejsze, Sony i Microsoft pojawiły się na rynku chińskim dopiero rok temu, gdyż rząd Chin skutecznie utrudniał im wejście na rynek (pomimo tego, że na terenie tego państwa znajdują się fabryki produkujące komponenty do tychże sprzętów). Jak dotąd, obu koncernom nie udało się znaleźć sposobu na promocję swoich konsol i najprawdopodobniej ten stan rzeczy nie zmieni się jeszcze przez długi czas.

 

 

 

Źródła: Bloomberg, CNBC

 

 

O autorze
ParsecParsec
332 1
Miłość do gier PC-towych wyssał z mlekiem matki. Amator gier wszelakich, a w szczególności gier ekonomicznych i Guild Wars. Początkujący badacz kultury graczy komputerowych, ale tylko po godzinach i przy dobrym piwie.

3 Komentarze

awatar
joantek (gość) 8 lat temu

500 baksów... Polska jak Chiny - też duża liczba ludzi tyle zarabia miesięcznie

0 Odpowiedz
awatar
Żelazny23 (gość) 8 lat temu

Mały błąd się wkradł na początku artykułu. Chiny nie są największym państwem, są państwem o największej liczbie ludności. Największa powierzchniowo jest Rosja, a chiny są trzecie, za Kanadą.

0 Odpowiedz
Parsec 8 lat temu

Słuszna uwaga. Wpisałem to robiąc skrót myślowy ;)

0 Odpowiedz

Najpopularniejsze newsy

Dołącz do zespołu Gamedot

Jesteś graczem? Interesujesz się branżą gamingową? Chciałbyś pisać o tym co Cię interesuje?

Dołącz do redakcji gamedot.pl i dowiedz się co możesz zyskać. Prześlij nam próbny tekst i kilka słów o sobie na adres [email protected]