• Strona główna
  • App store kontra google play, czyli rynek sklepów z aplikacjami

App Store kontra Google Play, czyli rynek sklepów z aplikacjami - Felieton

01
TommyLee
Artykuł partnera

 

 

Biznes przynoszący ogromne dochody


Aplikacje na urządzenia mobilne sprawiają, że nasze smartfony zyskują wiele dodatkowych możliwości. Moglibyśmy w nieskończoność wypisywać to, co możemy osiągnąć, ale skupmy się na realnych wynikach tego biznesu. Dla marki Apple App Store jest oczkiem w głowie, gdyż przynosi znakomite wyniki. Według danych Sensor Tower w sumie w 2017 roku użytkownicy wydali w obu omawianych sklepach 59 milionów dolarów, czyli biorąc pod uwagę rok 2016, udało się uzyskać bardzo duży wzrost, dokładnie – o 34 proc. Wspomniana kwota nie dotyczy wyłącznie pieniędzy, jakie użytkownicy płacili za sam zakup aplikacji, lecz również płatności w darmowych aplikacjach, gdzie tak naprawdę nie wszystko jest dostępne za darmo.

Co ciekawe, w 2017 roku klienci dokonali 65 mld pobrań z Google Play, co dało wynik o 16 proc. wyższy niż rok temu. App Store również poprawiło swój rezultat, ale o 6 proc., czego efektem było 28 mld pobrań. Rzecz jednak w tym, że to właśnie App Store zgarnęło większość wspomnianych pieniędzy, bo aż 38,5 mld.

Wymienione kwoty nie trafiają w całości do rąk wspomnianych gigantów. Według nieoficjalnych danych Apple i Google zgarniają 30 proc. z tych sum. W 2017 roku deweloperzy App Store zarobili 26,5 mld dolarów, a w sumie, od początku istnienia sklepu, jest to już kwota 86,5 mld. Zajęło to mniej niż 10 lat. Według przewidywań analityka z firmy Asymco w 2018 roku użytkownicy mogą wydawać w sklepie Apple około 100 milionów dolarów dziennie.


Co najczęściej pobieramy na Androida i iOS-a?


Według danych Priori Data z kwietnia 2018 roku 10 najczęściej pobieranych aplikacji ze sklepu Google Play wygenerowało w sumie 297 milionów pobrań. Poniżej najczęściej pobierane aplikacje:

        WhatsApp – 66,34 mln,
        Messenger – 51,54 mln,
        Helix Jump – 32,07 mln,
        Instagram – 25,53 mln,
        PUBG MOBILE – 24,11 mln,
        Facebook – 21,94 mln,
        Garena Free Fire – 20,92 mln,
        Facebook Lite – 20,49 mln,
        Messenger Lite – 17,89 mln,
        Wish – 16,56 mln.

W przypadku App Store Top 10 wygląda nieco inaczej. Dane te pochodzą z marca 2018 roku:

 

        WhatsApp – 9,15 mln,
        Fortnite – 8,71 mln,
        Messenger – 8,62 mln,
        PUBG MOBILE – 7,81 mln,
        Facebook – 7,51 mln,
        The Sims Mobile – 6,93 mln,
        AliExpress – 5,33 mln,
        Spotify Music – 5,19 mln,
        Knives Out – 5,13 mln,
        PUBG Mobile w wersji chińskojęzycznej – 4 mln.


Jak widać po powyższych danych, zdecydowanie większa liczba pobrań dotyczy Google Play, ale większe zyski generuje App Store. Oczywiście liczba pobrań wynika przede wszystkim z tego, że zdecydowanym liderem rynku systemów operacyjnych jest Android. Nowe smartfony, które pojawiają się na rynku, w zdecydowanej większości mają zainstalowanego Androida. Tak było np. z Motorolą Moto Z Play. Jak wspomnieliśmy, z iOS-a korzystają tylko iPhone’y.

Kto ma więcej aplikacji?

 

Na koniec 2017 roku w zbiorach App Store znajdowało się 2,1 mln aplikacji, co oznacza spadek rok do roku o 100 tysięcy. W przypadku Androida wynik ten jest zdecydowanie lepszy, bo liczba aplikacji wynosi aż 3,6 mln, przy czym wynik rok do roku jest tutaj znakomity – Google Play zaliczyło wzrost o 30 proc. Czy jednak w tym przypadku możemy mówić o jakiejkolwiek przewadze? Nie, bo liczba aplikacji o niczym nie świadczy. Pamiętajmy o tym, że Apple przeprowadzało w swoim sklepie czystki, podczas których usuwano aplikacje sprawiające problemy czy po prostu klony istniejących gier i programów.

App Store czy Google Play – kto liderem?

Zarówno Google, jak i Google Play rozwijają swoje sklepy i o nie dbają, gdyż to potężne źródło dochodów, które będą w kolejnych latach coraz wyższe. W obu przypadkach znajdziemy aplikacje, które usprawnią naszą pracę, zatem trudno wskazać tutaj lidera. Kwestią preferencji pozostaje, czy chcemy korzystać z iPhone’a, czy z telefonu z innej marki, z Androidem.

 

O autorze
TommyLeeTommyLee
1626 0

0 Komentarzy

Dołącz do zespołu Gamedot

Jesteś graczem? Interesujesz się branżą gamingową? Chciałbyś pisać o tym co Cię interesuje?

Dołącz do redakcji gamedot.pl i dowiedz się co możesz zyskać. Prześlij nam próbny tekst i kilka słów o sobie na adres [email protected]