E-sport jako biznes - Publicystyka

00
Wierzba1992

Rynek gier komputerowych z roku na rok coraz bardziej się rozwija. Nie jest to już zwykła branża stricte rozrywkowa. Wraz ze zmianą konsumpcji mediów esport powoli zaczyna doganiać zwykłe dyscypliny sportowe, które z czasem zostaną w tyle. Przyszłość i zmiana postrzegania mediów przez młodych konsumentów powoduje, że cybernetyczne rozgrywki budzą nie mniejsze emocje niż mecze piłki nożnej. Wraz z rozwojem rynku gier i esportu coraz więcej firm interesuje się sponsoringiem, dostrzegając ogromny potencjał w takiej formie reklamy. Ale nie tylko na sponsoringu można zarobić w esporcie.

Czym jest e-sport

Sama nazwa składa się z dwóch członów. Litery "E" symbolizującej rozgrywki elektroniczne i słowa sport. Choć sam sport kojarzy się z aktywnością fizyczną tutaj sytuacja ma się nieco inaczej dlatego też sama idea esportu dla niektórych osób jest dość kontrowersyjna. Zmiana pokolenia wraz z rozwojem internetu i ewolucją konsumpcji mediów spowodowało, że esport stał się naturalną koleją rzeczy. Platformy takie jak Twitch nic tylko przyśpieszyły dynamiczny rozwój sportów elektronicznych i ich popularyzacji. Zainteresowanie zawodników, jak i fanów jest ogromne, a co za tym idzie firm, które pragną w jak najprostszy sposób dotrzeć do swoich klientów. Komercjalizacja esportu odbywa się na naszych oczach i tak jak kiedyś powstawały Mistrzostwa Świata w piłkę nożną, tak i teraz my jesteśmy świadkami wielkich wydarzeń esportowych, które z biegiem czasu będą rzeczą naturalną. Sam esport skupia się na grach komputerowych dzielonych na różne kategorie takie jak: FPS ( First Person Shooter – tutaj mamy tytuły takie jak Counter-Strike Global Offensive), RTS ( Real Time Strategy, czyli celebrowany StarCraft ) jak i twory dość nowe MOBA ( Multiplayer online battle arena – League of Legends i DOTA ) oraz Gry Logiczne - głównie karciane ( Hearthstone). Wszystkie te formy rozgrywek jednoczą rzesze fanów, wraz z nimi przyciągają wiele sponsorów. Organizacje gamingowe tworzą się i reprezentują swoje barwy w różnych grach esportowych wspomagając w rozwoju swoich podopiecznych niczym potężne kluby. Organizacje takie jak Virtus Pro , SK , Fnatic , NIP zdobyły już serca masy fanów. Esportowe ewenty z nagrodami nawet do miliona dolarów przyciągają wielu śmiałków. Polska jest jednym z wielu krajów, które hostują ewenty na ogromną skalę. Dobrym przykładem jest tegoroczny Intel Extreme Masters Katowice 2017 z pulą nagród 2,5 miliona złotych.

 

Poza internetowymi rozgrywkami najlepsze drużyny systematycznie spotykają się na ewentach lanowych gdzie rywalizują między sobą na oczach publiczności. Takie imprezy rozpowszechniają esport i dają ogromne pole do popisu dla sponsorów i reklamodawców, jak i równie olbrzymią frajdę dla fanów, którzy na żywo mogą zobaczyć swoich ulubieńców w akcji.

e-sport jako biznes - rank boosting

Głównymi odbiorcami rozgrywek esportowych są osoby w wieku 21-35 lat. Taki target docelowy kusi wiele firm takich jak np Gilette , Intel, firmy bukmacherskie, które wspomagają zakłady przy wykorzystaniu skinów w grze jako waluty, bądź z branży kofeinowej, czyli szeroka gama napojów energetycznych. Sponsorzy oznaczają swoim logiem czasem i nazwą oraz wspomagają wybrane przez nich drużyny bądź ewenty, tym samym docierając do masy fanów. Rank boosting czy też csgo boosting jako bizes jest odwiecznym towarzyszem gier, w których rywalizacja jest jej motorem napędowym. Zdobywanie rang, farmienie złota czy itemów to stary, ale sprawdzony interes, którego żadna z gier nie jest w stanie się pozbyć, tam gdzie jest popyt będzie i podaż. Firmami specjalizującymi się w takich usługach jest między innymi Imbaboost oferujący boostowanie rank.

Podobnie ma się sytuacja w "LOL" czy "DOTA" ilość firm oferujących Rank Boosting rozwija się wraz z rosnocą popularnością danej gry. E-sport komercjalizuje się coraz bardziej poza konwencjonalnymi metodami reklamy rozwój esportu spowodował rozwój wielu firm oferujących usługi z nim związane. Dążenie do zaspokajania potrzeb konsumentów powoduje, że firmy coraz bardziej dostosowują się do ich wymagań tworząc to nowe usługi, których rynek potrzebuje.

 

 

O autorze
Wierzba1992Wierzba1992
92 0

0 Komentarzy