Czym są gry Indie i na czym polega ich sukces? - Felieton

02
TommyLee

Niezależność dwojako rozumiana

Sama definicja gier Indie jest wciąż trudna do rozgryzienia. Nigdy do końca nie można określić znaczenia słowa Indie jak i oczywiście nie wiadomo też o jaką niezależność tutaj chodzi. Czasami niektóre osoby uznają, że gra jest Indie ponieważ stworzył ją twórca, który nie jest związany ściśle z przemysłem gier a inni uważają, że twórca gry jest równocześnie graczem, przez co gra została stworzona bezpośredniego pod daną jednostkę i przez to jest niezależna. Bez względu jednak na wszystko gry Indie są grami, za którymi nie stoi wielkie studio gamingowe lub wydawca, mający ogromny wpływ na końcowy kształt tytułu. Niezależność twórcy bardzo często nie musi i nie idzie w parze z niezależnością danej gry.
Ta dwojako rozumiana niezależność daje elastyczność w rozgraniczeniu, w jakim przypadku, gra uznawana jest za niezależną i odrębną od wszystkiego. Dodatkowo w tym całym galimatiasie pojęcia i zrozumienia gier Indie ważne jest to, że gdy została wydana przez duże studio, może równocześnie mieć twórcę, który jest samodzielny i autonomiczny, dzięki czemu tworzy grę tak jak sobie to zaplanował. 

Popularność gier indie

Jest bardzo dużo rodzajów gier typu Indie, wśród nich są gry strategiczne, logiczne, przygotowane specjalnie na określone platformy oraz gry przygodowe. Sam rodzaj gry nie ma tu większego znaczenia, a sposób w jaki jest ona produkowana i promowana. Gry Indie nie stronią od poruszania oryginalnych tematów czy też unikalnych mechanik. Twórcy często bawią się formą, przez co mają szansę na uzyskanie aprobaty w oczach graczy. Pamiętajmy, że gry Indie z reguły posiadają niską cenę, przez co - jeśli gra spodoba się graczom - może osiągnąć gigantyczny poziom sprzedaży. Idealnym przykładem z ostatnich tygodni jest oczywiście Among Us, czyli gra stworzona przez niewielkie studio InnerSloth, którą pokochały MILIONY graczy na całym świecie.

Na początku i na końcu

W czasach kiedy mało kto znał gry komputerowe poszczególne osoby próbowały tworzyć w pojedynkę ciekawe gry. Może grafika z tamtych czasów nie była najlepsza, ale gry miały powodzenie i pomału tworzyły rynek gier komputerowych. Jedna osoba tworzyła fabułę, pisała scenariusz, była odpowiedzialna za grafikę. Potem dookoła takich projektów powstawało grono osób, które powodowało, że w danej grze każdy odpowiedzialny był za coś innego. W ten sposób stworzyły się wielkie firmy i korporacje. Dzisiaj z powrotem te wielkie molochy ustępują miejsca pojedynczym jednostkom, które są niezależne w swojej produkcji i mają w dzisiejszych czasach o wiele więcej możliwości niż kiedyś. Gry komputerowe są tworzone przez ludzi młodych i kreatywnych, których głowy są pełne pomysłu. Jednak wcale nie jest powiedziane, że nie dostają oni wsparcia od tych wielkich i znanych koncernów, które zostały już z kreatywności całkowicie wyzute. Można więc powiedzieć, że rynek gier komputerowych na początku opierał się na jednostkach, a dzisiaj ta jednostka, może być motorem całej korporacji. No bo jak myślicie - jak sukces Among Us wpłynie na studio InnerSloth? Czy sukces będzie początkiem dynamicznego rozwoju nowej siły na rynku gamingowym? Czy może jakiś gamingowy gigant skusi się na zainwestowanie w studio i zacznie wpływać na kształt ich rozwoju? Czas pokaże.

Artykuł powstał przy współpracy z bedziegrane.pl

O autorze
TommyLeeTommyLee
1625 0

0 Komentarzy

Dołącz do zespołu Gamedot

Jesteś graczem? Interesujesz się branżą gamingową? Chciałbyś pisać o tym co Cię interesuje?

Dołącz do redakcji gamedot.pl i dowiedz się co możesz zyskać. Prześlij nam próbny tekst i kilka słów o sobie na adres [email protected]